ACNE i Pan

12 mars 2009

ACNE har tillsammans med Fabege återupprättat en gammal klenods heder. Bankpalatset i Gamla Stan tronar idag stolt efter en varsam fantastisk renovering och tillbyggnad.

Fastigheten PanI kvarteret Pan i Gamla Stan byggdes på 1860-talet bankirfamiljens ståtliga huvudkontor med rikt ornamenterad fasad i gyllengul puts. Arkitekt var Johan Fredrik Åbom som även ritade Berns Salongen och Södra teatern. Idag huserar här vid Lilla Nygatan 23 designkollektivet Acne, en absolut tongivande aktör inom film- och webbproduktion, affärskommunikation och design. Där det tidigare diskuterades affärer på högsta nivå utifrån en sträng hierarki, med AO Wallenberg i toppen, skapar idag medlemmarna i Acnefamiljen tillsammans kreativa lösningar inom film/teater, mode, reklam och digitala media. Och det gör man så bra att Acnefamiljen kraftigt växer och med sina olika bolag redan efter några månader väl lyckats fylla upp de spatiösa utrymmen och vackra rum som finns i lokalerna.

- Gör saker som du tycker om tillsammans med människor du tycker om. Det har varit Acnes motto sedan vi startade 1996 och det har tagit oss långt. Vi kan egentligen göra vad som helst, bara det är Acne och att vi nu gör det i vårt eget palats är stort, säger David Olsson, vd för Acne Digital.

Aktuella Acne-produktioner är till exempel filmen ”Flickan” som gjorde succé på filmfestivalen i Berlin, den uppmärksammade dokumentären ”Ebbe the Movie” om Ebbe Carlsson och teaterföreställningen ”Brådis” som visas på den klassiska biografen Astoria i centrala Stockholm. Förutom allt detta skapar man även omtalade reklamkampanjer samt mode som erövrar världen.

Och visst har dessa unga kreatörer lyckats sätta sin prägel på Wallenbergs imposanta byggnad från en helt annan tidsperiod. Till exempel har Acnes entré beklätts med svarta heltäckande draperier, vilka ramar in den ultramoderna konstutställning som pågår i entréhallen. Arrangemanget påminner om en scenografi från någon äldre Hollywoodproduktion och kontrasterar mot de andra delarna av lokalen som strålar av den klassiska designfärgkombinationen vitt i vitt. Men stämningen är varm och medarbetarna beskriver entusiastiskt den känsla av både inspirerande kreativitet och trygghet som de upplever på sin arbetsplats.

På väggar och golv i trappavsatserna samsas gamla vackra sirliga kakelmålningar med ännu fler verk som ingår i konstutställningen. En passage med stengolv och hisnande vackra detaljer från en svunnen tid leder in till ett nytt toppmodernt kök som har inretts varsamt och all möblering är givetvis både snygg, funktionell och modern. Första trappavsatsen avslutas i en boaserad vägg som upplyser om, målat direkt på träet ovanför dörrkarmen, att här tronar ”Direktionen”. En tydlig maktsignal från en svunnen tid.

Fastigheten Pan

Fastigheten, som har en historia där delar går tillbaka ända till 1600-talet, byggdes för att vara representativ och imponerande. Vilket den fortfarande är. De typiska stildragen i 1860-talets arkitektur präglad av historieromantiska influenser, paras med detaljer sparade från det Lejonsköldska huset från 1600-talet, som i början av 1890-talet fogades samman med det Wallenbergska nybygget från 1860-talet. I samband med detta byggdes ett glastak över gården samt även, något vid denna tid så ovanligt som, ett glasgolv. Dessa inslag har man vid senaste ombyggnationen valt att låta gå igen, och våningen högst upp, där idag Acne Film och Acne Digital huserar, stoltserar med både snyggt golv av glas samt ett generöst ljusinsläpp från ett väl tilltaget glastak samt glasväggar.

Dit upp tar man sig via vackra gamla spiraltrappor i målat gjutjärn och stentrappor med urgröpta märken som vittnar om åratal av användning. Hela stället andas historia och Fabege har valt att låta denna historia tala genom att lämna i princip alla centrala utrymmen intakta. Boaseringar, stuckaturer, träpaneler, målade glas- och kakeldetaljer, allt finns kvar.  Dock är detta inget mausoleum över en svunnen tid. Detta är ett allaktivitetshus som vibrerar av energi.

- Det känns verkligen kul att vi på Acne med hjälp av Fabege kunnat ge nytt liv åt detta lite bortglömda, men vackra och fantastiska palats. Snarast är det förvånande att ingen annan har tagit sig an detta unika historiska hus men vi är glada över att det istället stod och väntade på oss, säger David Olsson.

I ett gammalt sammanträdesrum med manshöga boaseringar och djupa fönster arbetar kreatörer med några av de många olika plagg som ingår i Acnes klädkollektioner. Kläder som präglas av ”garderobsidén” där allt är tänkt att fungera tillsammans snarare än att vara separata tomtebloss. I ett annat mötesrum sitter Acne Advertising och Acne Art Departement  medan flera andra mindre rum upptas av ekonomi- och finansavdelningar. Huset är ett välsmort maskineri där Acne tillsammans har en omsättning på cirka 500 miljoner kronor och över 100 anställda.

Men det har givetvis huserat andra hyresgäster i kvarteret Pan under tiden emellan giganterna Wallenberg, som 1915 övergav byggnaden för ett nytt flott bankpalats vid Kungsträdgårdsgatan och Acnefamiljen som flyttade in 2008. Utrikespolitiska Institutet (UI) var under 30 år hyresgäst efter att Marcus Wallenberg d.ä, sonson till AO Wallenberg, lät renovera den vid 70-talets början oerhört nedfallna fastigheten och själv initierade att UI skulle flytta dit. Under UI:s många år samlades här en mängd prominenta gäster, som exempelvis Nelson Mandela, Boris Jeltsin, Jaques Chirac och Olof Palme. Om dessa väggar kunde tala skulle de berätta om allt från Wallenbergs affärshemligheter, kalla kriget och säkerhetspolitisk forskning till senaste nytt inom designvärlden.

Kvarteret Pan i Gamla Stan kryllar av intressant historia. Från bankdirektörerna Wallenbergarnas samtal på 1860-talet via Utrikespolitiska Institutet under kalla krigets sista period till dagens hyresgäst Acne som är heta inom en mängd olika kreativa områden.

Nyheter