ICA, dynamisk arbetsplats

Pulserande av liv. I ständig funktionell och lekfull förändring. ICA Sverige AB:s huvudkontor i Solna Business Park är ett dynamiskt fenomen som väl speglar stämningen i detta expansiva område.

Många lokaler och byggnader utger sig för att vara mötesplatser. Men få når upp till denna särskilda kvalitet. ICA Sverige AB:s huvudkontor i Solna Business Park fungerar som en klockren mötesplats för alla som befinner sig i byggnaden. Vare sig man är leverantör på besök, arbetar på kontoret eller ägnar sig åt att skapa nya succématrätter i det ultramoderna köket. Människor möts spontant på de öppna innergårdarna, slår sig ner och pratar, ställer sig med sina bärbara datorer och arbetar i något av de väl tilltagna gemensamma utrymmena eller vinkar till varandra på de olika våningsplanen.

Det här är lokaler där de som vistas fungerar som aktiva brukare, snarare än passiva hyresgäster. Väl valda detaljer återspeglar verksamheten och varumärket som till exempel en gigantisk mjölktetra eller en soffa vars ena knallröda sida består av C: et i ICA. En eloge till Tomas Eriksson, TEA Arkitekter, som skapat interiören i detta mötesplatsernas mästerverk med en kontorsyta på 14 400 kvadratmeter med möjlighet att växa ytterligare.

– Personligt, tryggt, inspirerande, enkelt och modernt är ICA:s värdeord – och vi lever dem här på huvudkontoret! För oss gestaltar detta dynamiska hus, där det hela tiden händer nya saker, vår affärsidé och här jobbar vi verkligen utifrån varumärket ICA, berättar Ingrid Jonasson Blank, vice vd på ICA Sverige AB.

Ingrid Jonasson Blank, vice vd på ICA Sverige AB

I botten på den sammanlagt 40 000 kvadratmeter stora lokalen, belägen mitt i det pulserande Solna Business Park, ligger en av kedjans största ICA Maxi-butiker med en säljyta på 5 000 kvadratmeter samt ett 15 000 kvadratmeter stort parkeringsgarage fördelat över två plan. En smart lösning som innebär att p-platserna under dagtid används av de anställda medan ICA Maxi-kundernas bilar tar över på kvällstid och helger.

– En av vår koncernchef Kenneth Bengtssons främsta önskemål inför byggandet av det nya huvudkontoret var att det skulle ligga i anslutning till en butik av både pedagogiska och yrkesmässiga skäl. Hos oss har vi stor tilltro till medarbetarnas möjligheter och det personliga ansvaret. Första dagen alla kom hit till det nya kontoret såg man stora leenden spridas i deras ansikten och så har det fortsatt. Denna plats skapar glädje och positiva kontakter över de gränser som ibland annars kan prägla kontorsmiljöer.

Inne i butiken pågår en intensiv aktivitet präglad av värme och engagemang, precis som högre upp i byggnaden där huvudkontoret är placerat. En aktivitetsnivå som väl speglar den som gäller i övriga Solna Business Park där en mängd tidigare industrilokaler omskapats till moderna kontors- och handelsplatser. Där det förut mest passerade tungt lastade fordon mellan anonyma fasader, flanerar idag människor på väg till arbetsplatser eller för att shoppa i denna numera blomstrande moderna plats med stadskänsla. Det var många kommuner som kämpade om att få ICA Sveriges huvudkontor till sig men man valde Solna och Solna Business Park av flera skäl.

– Läget i Solna Business Park är optimalt. Bra kommunikationer för medarbetarna och närheten till Arlanda, då både vi och våra leverantörer reser ofta, underlättar mycket. Att få vara med och bygga upp ett kontor som fyller alla funktioner har varit en verklig utmaning och oerhört spännande, säger Ingrid Jonasson Blank.

ICA:s huvudkontor på Svetsarvägen i Solna Business Park

ICA Sverige AB:s huvudkontor är nämligen en arbetsplats där en mängd olika yrkeskompetenser samlas. Inte bara koncernledning, marknads- inköps-, informations- och säljavdelningar utan även ICA Banken, ICA-skolan och ICA-butikstv samt produktutvecklingen av egna märken och deras välsmakande och väldoftande innehåll, är några av funktionerna som huset måste fylla. De öppna gemensamma ytorna blandas med små intima mötesrum och större konferensutrymmen där till exempel platsen för koncernledningens sammanträden snarare signalerar fräsch lekfull toppdesign än en konventionell maktsfär. Det enda ting som minner om svunna tiders sammanträdesrum är ett porträtt av ICA-grundaren Hakon Swensson som pryder ena långväggen.

– Visst är mycket här gjort med glimten i ögat samtidigt som allt är väldigt funktionellt. Alla förfogar över samma mängd utrymme och istället för en massa prylar så är det vi människor som fyller platsen medan färgerna fungerar som utropstecken. Färgsättningen signalerar verkligen den värme, glädje och generositet som präglar varumärket. ICA är till för alla.

– Vi är detaljhandlare och ska stå för enkelhet. Hos oss är alla kunder välkomna och vi har ett genuint intresse för dem och deras behov. Att Fabege har samma inställning till oss som vi har till våra kunder underlättar samarbetet. För det är ett samarbete vi har kring vårt mycket härliga hus, där Fabege effektivt och engagerat ser till att vi har vad vi behöver i vår ambition att vårda och utveckla fastigheten, avslutar Ingrid Jonasson Blank.

Nyheter