Trendspaning: co-working

Trenden med co-working-spaces blir allt vanligare i Sverige. Nu vill vi inte bara hyra plats på ett kontorshotell, vi vill bli medlemmar i sociala och gärna internationella kontorsnätverk. Så här fungerar co-working.

I den delningsekonomi som växer globalt har också begreppet co-working spridit sig. Bara i USA växer trenden med över 100 procent per år, enligt Veckans Affärer.

I Sverige har det nu också lossnat rejält för detta sätt att arbeta. United Spaces ingår i ett internationellt nätverk med 200 workspaces runt om i världen varav de flesta i Europa. I Stockholm finns de i Waterfront Building.

PR-byrån Amazing Alice valde co-working

Där är PR-byrån Amazing Alice medlem och företaget hyr ett kontorsrum i den minst sagt centrala byggnaden.

– Vi valde att jobba på ett co-workingkontor för att det gör det lätt för oss att växa utan större investeringar, säger Linda Bühlmann, grundare av Amazing Alice. Vi behöver inte teckna långa och dyra hyresavtal medan vi utvecklar bolaget.

Skalbart och bekvämt

Det är svårt att hitta bra och skalbara kontorslokaler, särskilt för mindre företag och startups. Därför lockar flexibiliteten med ett co-workingkontor, utöver bekvämligheten med att någon annan sköter om IT, städning och annat som ingår i hyran.

– Det är framför allt en representativ och lättillgänglig plats att träffa kunder och samarbetsparters på, säger Linda Bühlmann. Utmaningen är väl att vänja sig vid affärsmodellen, att alla tillval utöver grundhyran tillkommer. Till exempel kostar det extra att boka ett konferensrum.

Bra lösning för företag i tillväxt

Linda Bühlmann understryker fördelarna med co-working för ett företag i tillväxtfas. Den sociala biten som medlemskapet ger åtkomst till är såklart en enorm tillgång om man vill samverka med andra bolag.

– Det vi kan sakna ibland är att ha en helt egen lokal där vi kan bestämma över inredningen så att den speglar vårt varumärke, säger hon. Jag tror att det här arbetssättet utmanar den interna företagskulturen ganska mycket eftersom vi inte kan sätta vår prägel på kontoret genom inredning eller till exempel musik. Vi måste jobba lite hårdare på att hålla ihop kulturen helt enkelt.

Trend även bland större företag

Hos co-workingföretaget Summit ser man att även större företag har plockat upp trenden.

– Vi får många förfrågningar från företag som tidigare velat ha något eget, säger Patrik Åström, vd på Summit. Den föränderliga tid vi lever i nu ställer krav på flexibilitet och man vill inte känna att man låser upp sig vid något.

Ser möjligheter

Fabege å sin sida ser också möjligheter med co-working.

– Vi håller på att titta på vilka idéer som kan vara intressanta för oss att förverkliga, säger Anna-Lena Carlstedt, affärsutvecklare på Fabege. Det här är en modell som definitivt är intressant för vissa typer av företag och en tydlig trend inom delningsekonomin. 

Detta är co-working

– Ett slags kontorshotell som oftast baseras på medlemskap. Det vanligaste är korttidshyra (timme, dagar eller månader) men även mer permanenta lösningar brukar finnas.

– En flexibel lösning för mindre företag och start-ups som ännu inte vet hur mycket plats de kan komma att behöva.

– Medlemskapet brukar ge tillgång till events och andra sociala arrangemang där medlemmarna kan nätverka.

– Appen Palaver är en annan variant av co-working. Man checkar in med mobilen på ett anslutet café, restaurang eller hotell etcetera och får en jobbplats där även fika och service ingår de tider när det är få gäster. Jobbgästerna får då en smidig arbetsplats och caféägaren får nya gäster, och intäkter.

Nyheter