Starbucks öppnar flaggskeppscafé på Kungsgatan

18 november 2014

Att sätta Kungsgatan på kartan är målet med Fabeges satsning i city. Startskottet sker med att caféjätten Starbucks flyttar in som hyresgäst.

I början av december öppnar Starbucks dörrarna till sin första flaggskeppsbutik i Sverige. Med 200 kvadratmeter butik i två plan lär det inte bli svårt för kaffesugna gäster att hitta en sittplats ens i värsta lunchrusningen.

Platsen för det nya caféet är strategiskt förlagd till Kungsgatan vid Stureplan. Valet faller väl in i Fabeges planer för gatan.

– Vi vill sätta Kungsgatan på kartan, göra den till en destination. På samma sätt som Biblioteksgatan är en destination för premiumsegmentet, ska Kungsgatan bli en konkurrenskraftig destination, säger Oskar Sköld, marknadsområdeschef city hos Fabege.

Det handlar om att skapa en naturlig plats för internationellt starka varumärken att etablera sig på, där popularitet och kvalitet i varumärket går före pris eller viss modeinriktning.  Kungsgatan har alla de nödvändiga förutsättningarna vad gäller läge, fastigheter och arkitektur för att nå detta.

Starbucks passar utmärkt in i det konceptet, och de tror också själva mycket på idén.

– Lokalen passar vårt ändamål bra, det är en fin byggnad, och Kungsgatan är en väldigt intressant gata som vi ser att vi kan bidra till vidareutvecklingen av. Vi tror väldigt mycket på läget, säger Starbucks country manager Johan Rosenblom.

Vad: Starbucks öppnar flaggskeppsbutik
När: I början av december
Var: Kungsgatan 2, Stockholm

Nyheter