Förbättringar i trafiken i Arenastaden

Tiden går och allt fler evenemang går av stapeln i Friends Arena. Såväl AIK och Svenska Fotbollförbundet som Live Nation hyr in sig som arrangörer i den nya nationalarenan.

Per Åsbrandt, fastighetsutvecklare på FabegePubliktillströmningen till arenan har tidvis inneburit problem med framkomligheten för hyresgäster och besökare.

– Solnaborna har haft sin beskärda del av trafikbekymmer under alla år med publiktillströmningen till Råsunda, vilket staden lärt sig och anpassat sig till. Nu har vi en arena som tar den dubbla mängden besökare, och dessutom i en helt ny stadsdel med arbetsplatser, bostäder och Skandinaviens största köpcentrum under uppförande. Ingen har kunnat förutse exakt hur det ska påverka Arenastaden. Jag tycker att det har varit över förväntan, men lider med de hyresgäster som inte har fått det att fungera, säger Per Åsbrandt, fastighetsutvecklare på Fabege som jobbar med logistiken för både trafik och publik i Arenastaden.

Han fortsätter:

– Information om eventen meddelas våra hyresgäster långt i förväg med en påminnelse strax innan när det förväntas att bli begränsningar i framkomligheten i Arenastaden. Sista ordet, ansvaret och omfattningen ligger dock hos de olika arrangörerna, Polisen och Solna Stad vilket tyvärr ofta leder till förändringar i sista stund. 

Ny skylt hjälper avvattningen

Fabege jobbar kontinuerligt tillsammans med såväl Polisen och Solna stad som Friends Arena, för att hitta både tillfälliga och långsiktiga lösningar för trafiksituationen.

– Ett exempel är ”förbjuden u-sväng”-skylten vi satt upp i den yttre rondellen närmast E4:an vid Haga Norra. Den har hjälpt till att avvattna Frösundaleden mot E4:an, och minskat köerna i området. I höst påbörjas också omläggningen av E18. När det bygget är klart kommer Enköpingsvägen inte längre vara en del av en Europaväg eftersom E18 leds ut på E4:an vid Kista, vilket gör att framkomligheten ökar markant, säger Per Åsbrandt.

Målbron tredubblar kapaciteten för pendlare

TågNågot som kommer att underlätta för pendeltågsresenärerna är den nya Målbron som invigs i oktober. Då öppnar också den nya norra uppgången till Målbron som varit stängd under ombyggnaden. Perrongen har förlängts med hundra meter och kapaciteten tredubblas när det blir sex rulltrappor istället för två som tidigare.

Buss till tunnelbanan under rusningstrafik

I december testades också en ny busslinje som sponsrades av ett flertal aktörer i Arenastaden. Den gick i 10-15-minuterstrafik mellan Arenastaden och tunnelbanestationen Näckrosen under rusningstid. Per Åsbrandt hoppas att försöket ska permanentas.

– Vi för diskussioner med SL och Arriva. Kommer vi upp i ca 200 resenärer per tur så kan de driva den utan sponsring, säger han. 

Fabege har även diskussioner med SL, Arriva och Solna Stad om tillfälliga linjedragningar för de befintliga busslinjerna för att förbättra tillgängligheten och underlätta för byggtrafiken.

– Nu jobbar vi vidare och ser fram emot Pyramidvägens färdigställande i oktober 2013, Målbrons öppnande och annat som är på gång, fler gatuskyltar och utsmyckning av gaturummen till exempel, avslutar Per Åsbrandt.

Nyheter