Wihlborgs genomför bytesaffär om totalt 1,7 Mdr

2 maj 2005, 14.00

I en bytesaffär med AP Fastigheter säljer och köper Wihlborgs fastigheter i Stockholm för 1 085 Mkr respektive 635 Mkr, dvs gör en nettoförsäljning om 450 Mkr.

I affären säljer Wihlborgs sin 50-procentiga ägarandel i Position Stockholm AB till AP Fastigheter, som tidigare äger 50 procent av bolaget. Position Stockholm äger fastigheter och projektmark i Värtahamnen. Wihlborgs säljer även tomträtten Pennfäktaren 11 med byggnad om 11 400 kvm på Vasagatan. Sammanlagt uppgår försäljningspriset till 1 085 Mkr. Samtidigt med försäljningen av andelen i Position Stockholm bildar Wihlborgs tillsammans med AP Fastigheter ett nytt samägt bolag (50/50) omfattande projektmark i Värtahamnen.

Wihlborgs förvärvar tre fastigheter av AP Fastigheter: Polacken 25 (2 470 kvm kontor) och Sparven 18 (8 760 kvm hotell och kontor), båda på Kungsgatan, samt Rovan 1 (17 000 kvm som utgör Huvudsta Centrum). Det sammanlagda förvärvspriset uppgår till 635 Mkr.

– Genom affären med AP Fastigheter stärker vi vår närvaro ytterligare kring Kungsgatan där vi redan tidigare är starkt etablerade, säger Erik Paulsson, VD Wihlborgs Fastigheter.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ)

För ytterligare information:
Erik Paulsson, VD, tel 08-555 148 18, 0733-87 18 18
Olle Knaust, vVD, tel 08-555 148 10, 0733-87 18 10
Mats Berg, informationschef, tel 08-555 148 20, 0733-87 18 20

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag och äger fastigheter till ett bok­fört värde av 36,4 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholms- och Öresundsregionerna, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 3,9 miljarder kronor och en uthyrningsbar yta på 3,2 miljoner kvadratmeter. Bolaget har kontor i Stockholm, Malmö, Köpenhamn och Helsingborg. Wihlborgsaktien är noterad på Attract40 på Stockholmsbörsen.