Så orkar du fram till semestern

Inom några veckor stundar en efterlängtad semester för många. Men den sista tiden dit kan kännas tung på grund av trötthet, bristande motivation eller stress att hinna klart med allt före ledigheten. Men det finns tips som gör dina juniveckor lättare!

Planera och sätt upp mål

Att planera kan kännas som ytterligare ett extra måste. Men faktum är att det bästa sättet att hantera stress och trötthet är att planera din tid. Planera in vad som måste göras före semestern. Skriv tydliga att-göra-listor och bestäm även vilka dagar och veckor som olika aktiviteter ska vara slutförda. Prioritera så att du gör det viktigaste och jobbigaste först.

Det som inte måste vara klart före semestern kan du planera in till augusti eller september. Skriv tydliga att-göra-listor även för de första veckorna när du kommer tillbaka från ledigheten – då är det lättare att koppla av under semestern och lättare att komma igång när du är tillbaka.

Peppa varandra på jobbet

Hjälp och peppa varandra i arbetsgruppen! Avlasta varandra, sätt upp gemensamma mål och planera in något roligt tillsammans före semestern.

Börja varva ner och utnyttja sommaren

Skala bort onödiga måsten även efter arbetstid. Stöka undan praktiska hushållssysslor under veckokvällarna så gott det går så att du verkligen kan vara ledig på helgerna.

Prioritera att börja varva ner och komma ut i naturen; promenera, bada eller läs en bok på balkongen eller i trädgården. Vad brukar du tycka om att göra på semestern? Bryt vardagen och väv in semesterkänslan i ditt liv så gott det går redan nu på helger och kvällar. Sov ut!

Sen semester?

Om du tar sen semester kan det vara skönt att kunna se fram emot en långhelg innan dess. Måndagen efter midsommar kan vara ett bra tillfälle, då får du fyra dagars ledigt med bara en extra semesterdag. Kan du flexa – utnyttja den möjligheten!

Starta semestern på bästa sätt

Förhoppningsvis har tipsen ovan gjort att du inte börjar din semester helt utsjasad och har hunnit gå ner lite i varv. Men många känner sig ändå väldig rastlösa och har svårt att koppla av första veckan på semestern. Ett tips är att lägga den aktiva delen av din ledighet under den första semesterveckan; vandra, cykla, renovera eller åk på storstadssemester. Det är lättare att gå ner i varv om man är aktiv istället för att direkt försöka koppla av i en solstol eller hängmatta.

Nyheter