Om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Fastigheten har en lång historia som sträcker sig ändå bak till 1917 då man byggde Klockhuset som då fungerade som Ericssons huvudkontor. I mitten av 1990-talet behövde Ericsson mer yta och man beslutade då att bygga övriga byggnader (hus 22–25) på fastigheten.
Läget i Älvsjö gör det lättare för dig som hyresgäst att klara av livspusslet. Du har nära till pendeltåg, bussar, cykel- och bilparkering. Älvsjö Centrum med dess service ligger bara ett stenkast bort.
I likhet med de flesta av Fabeges befintliga fastigheter är byggnaden miljöcertifierad enligt BREEAM In-Use, med betyget Very Good, vilket säkerställer att dess klimat- och miljöpåverkan minimeras inom flera olika områden, till exempel energi, materialval, transporter och avfallshantering.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Fastigheten försörjs med elkraft genom ett högspänningsställverk i fastigheten vilket innebär att det inte är möjligt för Hyresgästen att teckna ett eget elabonnemang. Hyresgästen köper i stället sin el genom Hyresvärden och förbrukningen mäts med en undermätare.
Belysningen i fastighetens allmänna utrymmen ansvarar vi på Fabege för. Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Fastigheten är ansluten till fibernät.
Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt. Kontakta Fabege för hjälp.
Vi på Fabege har ambitionen att alltid leverera bästa möjliga klimat i våra fastigheter, med hänsyn till långsiktig hållbarhet. På sidan Inomhusklimat kan du läsa mer om hur olika människor upplever temperatur och vad du själv kan göra för att trivas så bra som möjligt.
Var tredje år genomförs en så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen i fastigheten och lokalerna uppfyller kraven från Boverket.
Rökning är inte tillåten inomhus i fastigheten, och inte heller utomhus vid entrén eller i närheten av fastighetens friskluftsintag.
Om ni som hyresgäst vill bygga om eller göra ändringar i er lokal behöver ni ett skriftligt tillstånd från er ansvariga fastighetschef på Fabege.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror.
Kontakta vår kundservice om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Med infart från Älvsjövägen 26 finns byggnadens cykelgarage. Utöver det finns cykelställ längs Glasfibergatan vid entréerna.
Det finns personhissar och lasthissar i fastigheten, se specifikationer nedan.
Vid fel på hissarna gör du en vanlig felanmälan till oss på Fabege. Vi meddelar då hissleverantören som är ansvarig för hissarnas drift och underhåll.
Om en hiss stannar mellan två våningar håller du knappen för nödsignal intryckt i minst 15 sekunder. Då går larmet till vår hissjour, som är öppen dygnet runt.
Vid brand ska du använda trapporna, aldrig hissen!
Specifikationer för fastighetens hissar:
Adress | Hissnr | Hisstyp | Last | Dörrmått | Korgmått |
---|---|---|---|---|---|
Glasfibergatan 10 | 23:2 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 10 | 23:1 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 10 | 23:3 | Varu- och personhiss | 1 800 kg | ||
Glasfibergatan 12 | 22:2 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 12 | 22:1 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 12 | 22:3 | Varu- och personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 6 | 25:1 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 6 | 25:3 | Varu- och personhiss | 1 610 kg | ||
Glasfibergatan 8 | 24:2 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 8 | 24:1 | Personhiss | 630 kg | ||
Glasfibergatan 8 | 24:3 | Varu- och personhiss | 630 kg | ||
Götalandsvägen 230 | 1:1 | Möbelhiss | 1 000 kg |
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtal är en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar konkreta åtgärder som hyresgäst och hyresvärd kommit överens om för att minska lokalens miljöpåverkan och bidra till ett mer hållbart samhälle. Kontakta gärna din fastighetschef på Fabege för mer information.
Fastigheten är miljöcertifierad enligt BREEAM In-Use, Very good, vilket säkerställer att byggnadens klimat- och miljöpåverkan minimeras ur flera olika aspekter. All fjärrvärme som levereras till fastigheten är förnybar.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet och klimatfrågor.
Garage för fastighetens hyresgäster finns i källarplan. Infart sker från Älvsjövägen 26. Om du har frågor eller vill hyra p-platser kontaktar du Aimo Park på 0771-96 90 01 eller besöka deras webbplats: aimopark.se.
Det finns också ett par besöksparkeringar längs Glasfibergatan som administreras av Smartpark.
Var alltid uppmärksam på gällande skyltning där du parkerar.
Ni som hyresgäst ombesörjer er egen posthantering. Postfack finns i entréerna.
Leveranser sker antingen via lastintaget med infart från Älvsjövägen 26 eller om det är mindre leveranser vid entréerna på Glasfibergatan.
Om du har frågor kring hanteringen av post eller leveranser är du välkommen att kontakta oss via Service och Felanmälan.
När ni som ny hyresgäst flyttar in i fastigheten, ser vi på Fabege till att ert namn visas i entrén och hissarna, i enlighet med fastighetens skyltprofil. Eventuella förändringar i denna hänvisningsskyltning bekostas av hyresgästen och ombesörjs av hyresvärden.
Om du har frågor kring fasadskyltar eller annan skyltning är du välkommen att kontakta er fastighetschef på Fabege.
Städning och renhållning i entré, trapphus och hissar ansvarar vi som hyresvärd för.
Samma sak gäller för garaget, som städas tre gånger per år. Tidpunkter för garagestädningen styrs av behovet. Er kontaktperson för lokal- och fastighetsfrågor blir informerad om städningen ungefär en vecka i förväg. Infolappar sätts även upp i garaget och på garagedörren.
Städning och fönsterputsning i er egen lokal ansvarar hyresgästen för.
Fastighetens huvudentré, hissar och trapphus är öppna för besökare dagtid under vardagar mellan 07.00-18.00.
Övriga tider behövs passerbricka och personlig kod. Om du förlorar din bricka, meddelar du er interna kontaktperson i lokalfrågor, som då kontaktar vår kundservice. Vi spärrar brickan och ser till att du snarast får en ny, som bekostas av er som hyresgäst.
Ni ansvarar för ert eget skalskydd, det vill säga nödvändiga lås, larm och andra eventuella inpasseringssystem som behövs för att komma in i er lokal. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att säkerställa att skalskyddet klarar de krav som ställs i era försäkringsvillkor.
Om ni planerar aktiviteter i er lokal efter kontorstid, till exempel ett kundevent, är det bra om ni i förväg meddelar oss via Service och Felanmälan.
Säkerhetsföretaget Avarn ronderar området och fastigheten på uppdrag av oss på Fabege.
Huvudentréerna på Glasfibergatan är tillgänglighetsanpassade och alla våningsplan i fastigheten kan nås med hiss. I området finns ett antal p-platser avsedda för rörelsehindrade.
Brandskyddsarbetet i fastigheten sker i samarbete mellan oss som hyresvärd och er som hyresgäst. Generellt ansvarar vi som fastighetsägare för brandskyddet i allmänna utrymmen och ni som hyresgäst ansvarar för brandskyddet i er lokal. Detta regleras även i hyresavtalet.
Vi som fastighetsägare ansvarar för att:
• Er lokal uppfyller de allmänna kraven för utrymningsvägar.
• Fastighetens utrymningsvägar i gemensamma utrymmen är öppningsbara och fria från hindrande föremål.
• Rondering för brandskydd av gemensamma ytor görs två gånger per år.
Ni som hyresgäst ansvarar för systematiskt brandskyddsarbete (SBA) för er verksamhet. Det kan till exempel vara att:
• Tillse att skyltningen av alla utrymningsvägar är tydlig i er lokal samt att det finns utrymningsplaner på väl synliga platser.
• Tillse att utrymningsvägarna i lokalen är fria från hindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt tillräckligt många utrymningsledare i er organisation.
• Utbilda era medarbetare i vad de ska göra om det börjar brinna.
• Säkerställa att ert brandskydd, till exempel larm och brandredskap, fungerar genom att kontrollera och underhålla brandskyddet regelbundet.
Läs gärna mer om systematiskt brandskyddsarbete på Storstockholms brandförsvar och Brandskyddföreningen.
Brandceller – för er trygghet
Byggnaden är indelad i ett antal brandceller för att förhindra att brand och rök sprids. Varje brandcell avgränsas av brandklassade bjälklag, väggar och dörrar. I huvudsak är fläktrum, teknikutrymmen, installationsschakt, trapphus, hisschakt och soprum egna brandceller.
Eventuella magnetuppställda dörrar i brandcellsgränser kan stängas manuellt med tryckknappar märkta ”branddörrstängning”. Vid rökbildning stängs dessa dörrar automatiskt. Ingen annan uppställning av dessa dörrar än med magnetlåsen är tillåten!
Utrymningsdörrar
Utrymningsdörrarnas gröna nödhandtag får endast användas vid nödutrymning då larmet har aktiverats. Vid vanlig passage används tryckknappen med nyckelsymbol.
I byggnaden finns ett gemensamt avfallsrum. För att komma in i avfallsrummet behöver du passerbricka och personlig kod efter kontorstid. Vid behov kontaktar oss via Service och Felanmälan.
Som hyresgäst har ni möjlighet via Remondis att ställa ett kärl för hushållssopor i avfallsrummet. Övrigt avfall, så kallat verksamhetsavfall, samt källsortering ansvarar ni själva för och hanterar i er egen lokal. Ni tecknar avtal med valfri entreprenör för avfallshantering och hämtning i era respektive lokaler.
Fabege har samarbete med Remondis. Kontakta Remondis för mer information.
Det finns närliggande innegårdar som kan nyttjas för våra hyresgäster.
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Stockholms stad ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
Har du frågor som rör utomhusmiljön eller något annat i området som helhet, är du välkommen att kontakta oss via Service och Felanmälan.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång.
En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.
Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för:
- Snabbhet
- Prestigelöshet
- Entreprenörskap
- Affärsmässighet
- Kundnärhet
Med SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika.
En viktig aspekt av vår vardag är ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Det börjar redan när vi planerar för nya områden och fastigheter, och fortsätter genom hela byggprocessen. De färdiga byggnaderna ska vara långsiktigt hållbara ur flera perspektiv, inte minst vad gäller energianvändning, materialval, kollektivtrafik, cykelmöjligheter och en god hälsa för alla som ska jobba i husen. Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete och teckna ett grönt hyresavtal.
Vi på Fabege pratar ofta med dig som kund. När du har frågor, när vi informerar om något eller när du har gjort en felanmälan. Emellanåt möts vi också spontant i vardagen och byter några ord.
Utöver de här tillfällena behöver vi ibland få träffa dig i ett mer strukturerat möte med en genomtänkt agenda. Vi har ambitionen att genomföra minst ett sådant möte per år med alla våra kunder – och med stora hyresgäster blir det oftare.
På de här mötena vill vi prata om hur ni trivs i lokalen, fastigheten och området – och vad som kan bli ännu bättre. Vi vill veta mer om er verksamhet och hur vi som hyresvärd kan stödja den så bra som möjligt. Om ni växer eller krymper, hur läget ser ut just nu och vad ni tror om framtiden. Hur era ambitioner ser ut inom hållbarhet, eller vilka kontorsnära tjänster ni använder idag och vilka ni skulle behöva i framtiden. Och framför allt vill vi prata om det du tycker är viktigast för er just då.
Ju mer vi vet om er verksamhet och era behov, desto bättre kan vi bidra till er framgång.
Flytta in nu, och börja arbeta direkt! Här möts du av genomgående ljusa kontorslokaler, gemensamt kök samt en trevlig lounge med sober färgsättning och moderna möbler. Välkommen till CoW Älvsjö, vår coworking/kontorshotell erbjudande för dig som vill ha enkelt och smidigt!
Vi på Fabege har som ambition att alltid leverera bästa möjliga inomhusklimat med hänsyn till långsiktig hållbarhet. Här berättar vi om hur olika vi människor kan uppleva temperaturskillnader och vad du själv kan påverka.