Om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Byggnaden har flera entréer och huvudentrén med reception ligger på Strandbergsgatan 61.
Fastigheten ligger nära Stadshagens T-banestation och bostadsområdet i Hornsberg, där det finns gott om restauranger, caféer och annan service.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Ni som hyresgäst tecknar eget elabonnemang.
Belysningen i fastighetens allmänna utrymmen ansvarar vi på Fabege för. Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Fastigheten är fibernätansluten.
Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt. Det finns flera möjliga operatörer att välja bland.
Telia har dragit fiber och lämnat en anslutningspunkt i samtliga lokaler i fastigheten. Om du vill välja Telia som operatör kan du kontakta dem på 08–90 400 eller läsa mer om deras företagstjänster på deras webbplats.
Vi på Fabege har ambitionen att alltid leverera bästa möjliga klimat i våra fastigheter, med hänsyn till långsiktig hållbarhet. På sidan Inomhusklimat kan du läsa mer om hur olika människor upplever temperatur och vad du själv kan göra för att trivas så bra som möjligt.
Vart tredje år genomförs en så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen i fastigheten och lokalerna uppfyller kraven från Boverket.
Rökning är inte tillåten inomhus i fastigheten, och inte heller utomhus vid entréer eller i närheten av fastighetens friskluftsintag.
Om ni som hyresgäst vill bygga om eller göra ändringar i er lokal behöver ni ett skriftligt tillstånd från er ansvariga fastighetschef på Fabege.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror.
Kontakta oss via Service & Felanmälan om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Utanför fastigheten på Strandbergsgatan finns cykelstolpar.
Det finns tio personhissar och en lasthiss i fastigheten, se specifikationer nedan.
Vid fel på hissarna gör du en vanlig felanmälan till oss på Fabege. Vi meddelar då hissleverantören, som är ansvarig för hissarnas drift och underhåll.
Om en hiss stannar mellan två våningar eller om dörrarna inte öppnas, håller du knappen för nödsignal intryckt i minst 15 sekunder. Då går larmet till vår hissjour, som är öppen dygnet runt. Samtidigt startar en larmsignal lokalt i byggnaden.
Vid brand ska du använda trapporna, aldrig hissen!
Specifikationer för fastighetens hissar:
Adress | Hissnr | Hisstyp | Last | Dörrmått | Korgmått |
---|---|---|---|---|---|
Strandbergsgatan 59 | Lasthiss | 1 000 kg/12 pers | B 130 x H 210 | B 140 x D 220 x H 230 | |
Nordenflychtsvägen 61 | Personhiss | 800 kg/10 pers | B 90 x H 200 | B 140 x D 170 x H 210 | |
Nordenflychtsvägen 61 | Personhiss | 800 kg/10 pers | B 90 x H 200 | B 140 x D 170 x H 210 | |
Nordenflychtsvägen 61 | Personhiss | 800 kg/10 pers | B 80 x H 200 | B 110 x D 150 x H 210 | |
Nordenflychtsvägen 61 | Personhiss | 800 kg/10 pers | B 80 x H 200 | B 110 x D 150 x H 210 | |
Nordenflychtsvägen 70 | Personhiss | 400 kg/5 pers | B 80 x H 200 | B 80 x D 110 x H 215 | |
Nordenflychtsvägen 72 | Lasthiss | 1 500 kg/15 pers | B 110 x H 200 | B 110 x D 290 x H 230 | |
Nordenflychtsvägen 74 | Personhiss | 800 kg/10 pers | B 110 x H 200 | B 140 x D 160 x H 210 |
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtal är en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar konkreta åtgärder som hyresgäst och hyresvärd kommit överens om för att minska lokalens miljöpåverkan och bidra till ett mer hållbart samhälle. Kontakta gärna din fastighetschef på Fabege för mer information.
Ett arbete pågår för att miljöcertifiera fastigheten enligt BREEAM In-Use, där byggnaden bedöms utifrån områdena hälsa, klimatpåverkan, vatten, avfall, material, transport, förorening och ekologi. All fjärrvärme och fjärrkyla som levereras till fastigheten är förnybar.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet och klimatfrågor.
Det finns ett garage på plan -2 med infart från Nordenflychtsvägen 72. Samtliga parkeringsplatser i garaget är förhyrda, så det finns ingen gästparkering där. Kontakta oss via Service & Felanmälan för mer information.
I anslutning till fastigheten och på omkringliggande gator finns vanliga avgiftsbelagda gatuparkeringsplatser som Stockholms stad ansvarar för.
Var alltid uppmärksam på gällande skyltning där du parkerar.
Ni som hyresgäst ombesörjer er egen posthantering.
Om du har frågor kring hanteringen av post eller leveranser är du välkommen att kontakta oss via Service & Felanmälan.
När ni som ny hyresgäst flyttar in i fastigheten, ser vi på Fabege till att ert namn visas i entrén och hissarna, i enlighet med fastighetens skyltprofil. Eventuella förändringar i denna hänvisningsskyltning bekostas av hyresgästen och ombesörjs av hyresvärden.
Om du har frågor kring fasadskyltar eller annan skyltning är du välkommen att kontakta er fastighetschef på Fabege.
Städning och renhållning i entré, trapphus och hissar ansvarar vi som hyresvärd för.
Städning och fönsterputsning i er egen lokal ansvarar ni som hyresgäst för. Undantaget är fönster som inte går att öppna. Då är vi som hyresvärd ansvariga för den utvändiga rengöringen.
In- och utpassering i fastigheten sker via ett passersystem. För beställning och aktivering av kort/bricka, eller om du förlorar ditt kort/bricka, var vänlig kontakta oss via Service & Felanmälan.
Ni ansvarar för ert eget skalskydd, det vill säga nödvändiga lås, larm och andra eventuella inpasseringssystem som behövs för att komma in i er lokal. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att säkerställa att skalskyddet klarar de krav som ställs i era försäkringsvillkor.
Om ni planerar aktiviteter i er lokal efter kontorstid, till exempel ett kundevent, är det bra om ni i förväg meddelar oss via Service & Felanmälan.
Säkerhetsföretaget Avarn ronderar fastigheten på uppdrag av oss på Fabege.
Huvuddentrén på Strandbergsgatan 61 är tillgänglighetsanpassad och alla våningsplan i fastigheten kan nås med hiss.
Brandskyddsarbetet i fastigheten sker i samarbete mellan oss som hyresvärd och er som hyresgäst. Generellt ansvarar vi som fastighetsägare för brandskyddet i allmänna utrymmen och ni som hyresgäst ansvarar för brandskyddet i er lokal. Detta regleras även i hyresavtalet.
Vid brand och larm gäller det att:
• Rädda dig själv och andra i din närhet.
• Larma Räddningstjänsten genom att ringa 112.
• Släcka branden om det är möjligt utan risk för dig själv.
• Utrymma genom att ta den närmaste utrymningsvägen och följa de gröna skyltarna.
• Alltid använda trapporna, aldrig hissen!
Brandceller – för er trygghet
Byggnaden är indelad i ett antal brandceller för att förhindra att brand och rök sprids. Varje brandcell avgränsas av brandklassade bjälklag, väggar och dörrar. I huvudsak är trapphus, soprum, teknikutrymmen, schakt och liknande utrymmen egna brandceller. Eventuella magnetuppställda dörrar i brandcellsgränser kan stängas manuellt med tryckknappar märkta ”branddörrstängning”. Vid rökbildning stängs dessa dörrar automatiskt. Ingen annan uppställning av dessa dörrar än med magnetlåsen är tillåten!
Utrymningsdörrar
Utrymningsdörrarnas gröna nödhandtag får endast användas vid nödutrymning då larmet har aktiverats. Vid vanlig passage används tryckknappen med nyckelsymbol.
Läs mer
Vi på Fabege har tagit fram ett dokument som sammanfattar ditt ansvar som hyresgäst gällande brandskydd. Du kan också läsa mer om systematiskt brandskyddsarbete (SBA) på Storstockholms brandförsvar och Brandskyddsföreningen.
I fastigheten finns ett gemensamt avfallsrum på bottenvåningen, Nordenflychtsvägen 72. För att komma in i avfallsrummet behöver du behörighet. Kontakta oss via Service & Felanmälan för mer information.
Vår samarbetspartner Remondis tillhandahåller ett låst kärl för hushållssopor i det gemensamma avfallsrummet. Hushållsavfall ska transporteras i slutna kärl till avfallsrummet. Övrigt avfall, så kallat verksamhetsavfall, samt källsortering ansvarar ni själva för och hanterar i er lokal. Ni tecknar avtal med en egen entreprenör för hantering och hämtning.
Många av våra hyresgäster använder Remondis för sin avfallshantering. Kontakta Remondis för mer information.
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Stockholms stad ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång.
En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.
Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för:
- Snabbhet
- Prestigelöshet
- Entreprenörskap
- Affärsmässighet
- Kundnärhet
Med SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika.
En viktig aspekt av vår vardag är ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Det börjar redan när vi planerar för nya områden och fastigheter, och fortsätter genom hela byggprocessen. De färdiga byggnaderna ska vara långsiktigt hållbara ur flera perspektiv, inte minst vad gäller energianvändning, materialval, kollektivtrafik, cykelmöjligheter och en god hälsa för alla som ska jobba i husen. Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete och teckna ett grönt hyresavtal.
Vi på Fabege pratar ofta med dig som kund. När du har frågor, när vi informerar om något eller när du har gjort en felanmälan. Emellanåt möts vi också spontant i vardagen och byter några ord.
Utöver de här tillfällena behöver vi ibland få träffa dig i ett mer strukturerat möte med en genomtänkt agenda. Vi har ambitionen att genomföra minst ett sådant möte per år med alla våra kunder – och med stora hyresgäster blir det oftare.
På de här mötena vill vi prata om hur ni trivs i lokalen, fastigheten och området – och vad som kan bli ännu bättre. Vi vill veta mer om er verksamhet och hur vi som hyresvärd kan stödja den så bra som möjligt. Om ni växer eller krymper, hur läget ser ut just nu och vad ni tror om framtiden. Hur era ambitioner ser ut inom hållbarhet, eller vilka kontorsnära tjänster ni använder idag och vilka ni skulle behöva i framtiden. Och framför allt vill vi prata om det du tycker är viktigast för er just då.
Ju mer vi vet om er verksamhet och era behov, desto bättre kan vi bidra till er framgång.
Vi på Fabege har som ambition att alltid leverera bästa möjliga inomhusklimat med hänsyn till långsiktig hållbarhet. Här berättar vi om hur olika vi människor kan uppleva temperaturskillnader och vad du själv kan påverka.