Om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Byggnaden uppfördes 2022. Kv Poolen består av två fastigheter i en tredimensionell fastighetsdelning. Solna Stad äger och förvaltar simhallen, medan Fabege äger och förvaltar kontorshuset. Fastigheterna är helt åtskilda, det finns ingen möjlighet att röra sig mellan fastigheterna invändigt och fastigheterna delar inga tekniska system.
Solna och Fabege gjorde gemensam sak för att möjliggöra både fler arbetsplatser i Arenastaden såväl som att ge Solnas invånare en ny simhall efter att den tidigare var i stort behov av upprustning. Platsen var en grusparkering, bredvid en bro och ishallar, en otrygg plats som behövde tas om hand. Det grepp som valdes var att låta simhallen synas i omgivningen, därav den stora öppningen i fasaden mot spåret. På så vis visas satsningen på en ny simhall mot staden, över och runtom finns kontoren.
Ambitionen med fasadernas utformning är att ge en tidlös helhet, de mjuka formerna kontrasteras med fönster i ett rutnät. Det huvudsakliga materialet är tegel som har murats på plats för hand. På de indragna våningarna finns terrasser i flera väderstreck med utsikt över Solna och mot Hagaparken. Solceller och biotoptak finns på taken för ett hållbart hus som ger tillbaka.
Byggnaden är projekterad för att uppfylla kraven enligt miljöklassningssystemet BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) nivå Excellent, vilket säkerställer att dess klimat- och miljöpåverkan minimeras inom flera olika områden, till exempel energi, materialval, transporter och avfallshantering.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Ni som hyresgäst tecknar eget elabonnemang.
Belysningen i fastighetens allmänna utrymmen ansvarar vi på Fabege för. Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Fastigheten är ansluten till Skanovas fibernät. Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt.
Det finns flera olika möjliga operatörer att välja bland. Telia har dragit fiber och lämnat en anslutningspunkt i samtliga lokaler i fastigheten. Kontakta valfri leverantör för att ansluta er lokal.
Det existerar förstärkningar för mobilsignaler kopplade till Telia och Telenor i huset.
Vi på Fabege har ambitionen att alltid leverera bästa möjliga klimat i våra fastigheter, med hänsyn till långsiktig hållbarhet. På sidan Inomhusklimat kan du läsa mer om hur olika människor upplever temperatur och vad du själv kan göra för att trivas så bra som möjligt.
Var tredje år genomförs en så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen i fastigheten och lokalerna uppfyller kraven från Boverket.
Rökning är inte tillåten inomhus i fastigheten, och inte heller utomhus vid entrén eller i närheten av fastighetens friskluftsintag.
Om ni som hyresgäst vill bygga om eller göra ändringar i er lokal behöver ni ett skriftligt tillstånd från er ansvariga fastighetschef på Fabege.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror.
Kontakta vår kundservice om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Det finns cykelställ vid fastighetens entré, i källarplan och på fastighetens baksida. Det finns även en självserviceplats för cyklar där du har möjlighet att tvätta, pumpa och använda lättare verktyg för att göra justeringar på din cykel. Arenastaden erbjuder också gott om andra cykelparkeringsmöjligheter.
Det finns nio personhissar och två lasthissar tillgängliga för alla i fastighetens, se specifikationer nedan.
Vid fel på hissarna gör du en vanlig felanmälan till oss på Fabege. Vi meddelar då hissleverantören Kone, som är ansvarig för hissarnas drift och underhåll.
Om en hiss stannar mellan två våningar håller du knappen för nödsignal intryckt i minst 15 sekunder. Då går larmet till vår hissjour, som är öppen dygnet runt.
Vid brand ska du använda trapporna, aldrig hissen!
Specifikationer för fastighetens hissar:
Adress | Hissnr | Hisstyp | Last | Dörrmått | Korgmått |
---|---|---|---|---|---|
Hisshall | H1-44132763 | Personhiss | 1 150 kg | B130xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H2-44132764 | Varu/personhiss | 1 600 kg | B130xH240 | B140xD240xH320 |
Hisshall | H3-44132765 | Personhiss | 1 150 kg | B110xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H4-44132766 | Personhiss | 1 150 kg | B110xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H5-44132767 | Personhiss | 1 150 kg | B110xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H6-44132768 | Personhiss | 1 150 kg | B110xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H7-44132769 | Personhiss | 1 150 kg | B110xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H8-44132770 | Personhiss | 1 150 kg | B110xH210 | B160xD155xH240 |
Hisshall | H9-44132771 | Varu/personhiss | 1 600 kg | B130xH240 | B140xD240xH320 |
Gångbro (Utomhus) | H10 | Personhiss | 1 275 kg | B110xH210 | B200xD140xH240 |
Varumottagning | L1 | Lasthiss | 1 800 kg | B130xH210 | B155xD240xH240 |
Varumottagning kök | L2 | Lasthiss | 1 150 kg | B110xH210 | B135xD200xH240 |
Ljusgård B | Hiss PL1-44132773 | Plattformshiss | 500 kg | B90xH210 | B128xD159 |
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtal är en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar konkreta åtgärder som hyresgäst och hyresvärd kommit överens om för att minska lokalens miljöpåverkan och bidra till ett mer hållbart samhälle. Kontakta gärna din fastighetschef på Fabege för mer information.
Fastigheten är miljöcertifierad enligt BREEAM-SE, vilket säkerställer att byggnadens klimat- och miljöpåverkan minimeras ur flera olika aspekter. All fjärrvärme och fjärrkyla som levereras till fastigheten är förnybar.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet och klimatfrågor.
Bilburen personal och besökare hänvisas till parkeringsplatser i närområdet. I Westfield Mall of Scandinavia finns en avgiftsbelagd parkering som är öppen för allmänheten. Parkeringsplatser för fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns på Sportgatan. Hör med din kontaktperson för FM-frågor vad som gäller för just er gällande avtalad parkering.
Var alltid uppmärksam på gällande skyltning där du parkerar.
Ni som hyresgäst ombesörjer er egen posthantering.
Leveranser sker via huvudentrén om inte er lokal har ett eget lastintag.
Om du har frågor kring hanteringen av post eller leveranser är du välkommen att kontakta er förvaltningsassistent på Fabege.
När ni som ny hyresgäst flyttar in i fastigheten, ser vi på Fabege till att ert namn visas på de digitala skärmarna placerade i allmänna utrymmen.
Om du har frågor kring fasadskyltar eller annan skyltning är du välkommen att kontakta er fastighetschef på Fabege.
Städning och renhållning i entré, trapphus och hissar ansvarar vi som hyresvärd för.
Städning och fönsterputsning som är tillgänglig från lokalen ansvarar hyresgästen för. Vi som hyresvärd ansvariga för den utvändiga rengöringen.
Fastighetens huvudentré, hissar och trapphus är öppna för besökare vardagar klockan 7–17.
Övriga tider behövs passerbricka och personlig kod. Om du förlorar din bricka, meddelar du er interna kontaktperson i lokalfrågor, som då i de flesta fall kontaktar vår kundservice. Vi spärrar brickan och ser till att du snarast får en ny, som bekostas av er som hyresgäst.
Ni ansvarar för ert eget skalskydd, det vill säga nödvändiga lås, larm och andra eventuella inpasseringssystem som behövs för att komma in i er lokal. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att säkerställa att skalskyddet klarar de krav som ställs i era försäkringsvillkor.
Om ni planerar aktiviteter i er lokal efter kontorstid, till exempel ett kundevent, är det bra om ni i förväg meddelar er förvaltningsassistent på Fabege.
Entréer till huset är tillgänglighetsanpassade för funktionsnedsatta.
Samtliga verksamhetsvåningsplan kan nås med hiss. I hisshallar finns kontrollpaneler anpassade för personer med nedsatt syn och/eller hörsel. När hiss anropas med knapp med rullstolsymbol så sker tilldelning av hiss. Hissbokstav ovanför tilldelad hiss tänds upp och avger ljudsignal för att guida till tilldelad hiss. Tid för att transportera sig från kontrollpanel till dess att tilldelad hiss anländer är förlängd. Extra utrymme i hisskorg reserveras för eventuell rullstol.
Brandskyddsarbetet i fastigheten sker i samarbete mellan oss som hyresvärd och er som hyresgäst. Generellt ansvarar vi som fastighetsägare för brandskyddet i allmänna utrymmen och ni som hyresgäst ansvarar för brandskyddet i er lokal. Detta regleras även i hyresavtalet.
Vi som fastighetsägare ansvarar för att:
• Er lokal uppfyller de allmänna kraven för utrymningsvägar.
• Fastighetens utrymningsvägar i gemensamma utrymmen är öppningsbara och fria från hindrande föremål.
• Rondering för brandskydd av gemensamma ytor görs två gånger per år.
Ni som hyresgäst ansvarar för systematiskt brandskyddsarbete (SBA) för er verksamhet. Det kan till exempel vara att:
• Tillse att skyltningen av alla utrymningsvägar är tydlig i er lokal samt att det finns utrymningsplaner på väl synliga platser.
• Tillse att utrymningsvägarna i lokalen är fria från hindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt tillräckligt många utrymningsledare i er organisation.
• Utbilda era medarbetare i vad de ska göra om det börjar brinna.
• Säkerställa att ert brandskydd, till exempel larm och brandredskap, fungerar genom att kontrollera och underhålla brandskyddet regelbundet.
Läs gärna mer om systematiskt brandskyddsarbete på Storstockholms brandförsvar och Brandskyddföreningen.
Brandceller – för er trygghet
Byggnaden är indelad i ett antal brandceller för att förhindra att brand och rök sprids. Varje brandcell avgränsas av brandklassade bjälklag, väggar och dörrar. I huvudsak är fläktrum, teknikutrymmen, installationsschakt, trapphus, hisschakt och soprum egna brandceller.
Eventuella magnetuppställda dörrar i brandcellsgränser kan stängas manuellt med tryckknappar märkta ”branddörrstängning”. Vid rökbildning stängs dessa dörrar automatiskt. Ingen annan uppställning av dessa dörrar än med magnetlåsen är tillåten!
Utrymningsdörrar
Utrymningsdörrarnas gröna nödhandtag får endast användas vid nödutrymning då larmet har aktiverats. Vid vanlig passage används tryckknappen med nyckelsymbol.
Samtliga kontorshyresgäster har tillgång till miljörum på våning 1 avsedda för avfallshantering. Flera fraktioner finns för källsortering. Mer information om avfallshantering för verksamhetsutövare i Solna finns hos Solna Stad: https://www.solna.se/boende-miljo/avfall-atervinning/avgifter-reglerabonnemang/foretagens-avfall/
Tömning av kärl sker enligt avtal med avfallentreprenör som ombesörjs av hyresgästerna. En tappkran finns i återvinningsrummen för att kunna spola rent regelbundet eller vid behov. Väggar är försedda med avbärarlister för att skydda väggar mot stötar från kärlen.
Många hyresgäster i Arenastaden använder vår samarbetspartner Urban Services för sin avfallshantering. Urban Services har en så kallad omlastningsstation i området, vilket gör att de kan hämta avfallet i fastigheterna med mindre och eldrivna bilar, för senare hämtning av större lastbilar från stationen. Kontakta Matthias Thoursie på Urban Services för mer information, arenastaden@urbanservices.se
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Solna stad ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
Har du frågor som rör utomhusmiljön eller något annat i området som helhet, är du välkommen att kontakta vår områdesförvaltare.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång.
En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.
Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för:
- Snabbhet
- Prestigelöshet
- Entreprenörskap
- Affärsmässighet
- Kundnärhet
Med SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika.
En viktig aspekt av vår vardag är ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Det börjar redan när vi planerar för nya områden och fastigheter, och fortsätter genom hela byggprocessen. De färdiga byggnaderna ska vara långsiktigt hållbara ur flera perspektiv, inte minst vad gäller energianvändning, materialval, kollektivtrafik, cykelmöjligheter och en god hälsa för alla som ska jobba i husen. Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete och teckna ett grönt hyresavtal.
Vi på Fabege pratar ofta med dig som kund. När du har frågor, när vi informerar om något eller när du har gjort en felanmälan. Emellanåt möts vi också spontant i vardagen och byter några ord.
Utöver de här tillfällena behöver vi ibland få träffa dig i ett mer strukturerat möte med en genomtänkt agenda. Vi har ambitionen att genomföra minst ett sådant möte per år med alla våra kunder – och med stora hyresgäster blir det oftare.
På de här mötena vill vi prata om hur ni trivs i lokalen, fastigheten och området – och vad som kan bli ännu bättre. Vi vill veta mer om er verksamhet och hur vi som hyresvärd kan stödja den så bra som möjligt. Om ni växer eller krymper, hur läget ser ut just nu och vad ni tror om framtiden. Hur era ambitioner ser ut inom hållbarhet, eller vilka kontorsnära tjänster ni använder idag och vilka ni skulle behöva i framtiden. Och framför allt vill vi prata om det du tycker är viktigast för er just då.
Ju mer vi vet om er verksamhet och era behov, desto bättre kan vi bidra till er framgång.
Vi på Fabege har som ambition att alltid leverera bästa möjliga inomhusklimat med hänsyn till långsiktig hållbarhet. Här berättar vi om hur olika vi människor kan uppleva temperaturskillnader och vad du själv kan påverka.
Här är du granne med Mall of Scandinavia och Strawberry Arena.
Ljus lokal med öppen planlösning centralt läge invid pendeltågsstationen!
Underbar lokal i gatuplan med högt i tak och generöst ljusinsläpp
Ljus lokal i renoverad fastighet med konferens och cafe
Moderna lokaler med utsikt över Arenastaden
Representativt kontor med egen terrass mitt i Arenastaden
Toppmoderna ytor i Arenastadens mittpunkt
Moderna lokaler med utsikt över Arenastaden
Moderna lokaler med utsikt över Arenastaden
Kontor på bästa läget i Arenastaden!