Därför är rätt ljus viktigt på jobbet

Vad ska man tänka på när man planerar belysningen på sitt kontor? Vi frågade ljusfabriken ERCO om råd.

– På kontoret behöver vi rätt ljus för att må bra, för att underlätta kommunikation och för att skapa dynamik i lokalen, säger Anders Lydén, vd på Erco som tillverkat belysningsarmaturer sedan 1936. Ofta läggs det mycket pengar på möbler och inredning, som sedan inte riktigt kommer till sin rätt i ett tråkigt ljus.

ERCO är en ljusfabrik, vars Stockholmskontor lämpligt nog är beläget i Luma i Hammarby Sjöstad. ERCO tillverkar belysningsarmaturer men det är ljuset de säljer, enligt dem själva.

Hos ERCO finns både utbildade arkitekter och ljusdesigners som är rådgivare åt arkitekter, elkonsulter, elinstallatörer och andra entreprenörer. På ERCOs kundlista finns offentliga byggnader såväl som privata hem samt butiker.

– Med rätt ljus exponeras varorna bättre vilket kan leda till ökad försäljning, säger Johan Elm, teknisk chef på ERCO. Vår kund NK Kaffe & Tehandel, till exempel, är jättenöjd med resultaten sedan de installerade ett genomtänkt, riktat ljus mot teburkarna på hyllan.

Kontorsbelysning

I kontorsmiljö har mycket förändrats genom åren, utom just standarden för arbetsljus.

– De standarder och regler vi har i dag är från den tiden då vi jobbade analogt och horisontellt mot ett skrivbord, säger Johan Elm. Men nu för tiden tittar vi snarare rakt fram mot en upplyst skärm och då behövs en annan typ av belysning än bara rakt uppifrån, vilket många kontor fortfarande har. Då upplever man ofta en försämrad trivsel och koncentration.

ERCOs metod är bland annat att använda ett så kallat skräddarsytt ”lager på lager”-ljus på de ytor som verkligen behöver ljus istället för den klassiska allmänbelysningen från taket. Med ERCO-metoden skapas inte bara bättre förutsättningar för en trevligare och mer produktiv arbetsmiljö, den kan även halvera energiförbrukningen per kvadratmeter.

ERCOs tips för en bra kontorsbelysning

• Analysera behovet först. Vilken företagsstrategisk, arkitektonisk och funktionell betydelse har rummet eller delen av rummet?
  • Vad ska ljuset åstadkomma? Vilka uppgifter på kontoret kan underlättas av belysningen? Kan ljuset göra så att lokalen används på ett bättre sätt genom till exempel avskärmning?
  • Fråga medarbetarna. Kanske finns det finns någon som är intresserad av ljus och har baskunskaper som kan vara till hjälp.
  • Kontakta en ljusexpert för rådgivning.
Skapad: 11 oktober 2017

Läs även

Fabege erbjuder kontorslokaler på bästa läge i Arenastaden efter omförhandling med Telia

Omförhandlingen med Telia innebär en minskning av förhyrd kontorsyta till knappt 25 000 kvm och att byggnaden öppnas upp...