- Kungsgatan lider av otydlighet i dag. Vi tycker att gatan är värd ett bättre öde och vill fylla på med mode och fler internationella varumärken, säger Oskar Sköld som är marknadsområdeschef för Fabege city.
Ska bli shoppingdestination
Visionen för gatan gäller den del som sträcker sig från korsningen Sveavägen-Kungsgatan och löper ner till Stureplan. Tanken är att gatan ska profileras för shopping i mellansegmentet. Bakom visionen står en fastighetsägarförening där Fabege och ett tiotal andra fastighetsbolag ingår, samt organisationen City i samverkan som samordnar arbetet.
Sedan några år koncentrerar sig föreningen på att uppfylla visionen, som ligger cirka tio år fram i tiden. Regent Street i London är inspirationskälla, en gata som utvecklats från att vara ”spretig” till att bli en ståtlig shoppinggata.
- Vi fastighetsägare delger varandra våra planer med våra respektive fastigheter och diskuterar till exempel butiksöverlåtelser. Det gör att motivationen blir stor och att vi verkligen genomför det vi säger att vi ska göra, säger Oskar.
Redan hänt en del
Och förvandlingen har redan påbörjats. Bland annat har outdoor-modebutikerna North face och Norröna öppnat samt herrbutiken A Day´s March. För ett par år sedan öppnade Starbucks ett stort café i Fabeges lokaler på Kungsgatan 2.
- Bland restaurangerna har K25 varit ett annat trevligt tillskott, säger Oskar.
Fabege arbetar med att utveckla stadsdelar och en del i det är att skapa attraktiva miljöer. Företaget vill skapa ett större värde för dem som har kontor på och kring Kungsgatan.
Fotnot: Fabege äger två fastigheter på Kungsgatan; nummer 2 och nummer 7–15.