- Det som avgjorde var kombinationen av en fantastisk lokal, en engagerad hyresvärd och ett otroligt intressant område med en mix av många människor, både de som jobbar i Arenastaden, de som bor här eller de som besöker området. Vi hoppas tillföra en härlig bistrokänsla med personlighet, service-minded personal, riktigt god mat med korta väntetider i en svårslagen helhet, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare av Pontus Group.
I byggnaden finns en ljusgård som Pocket by Pontus kommer att nyttja till café och tillfälliga arbetsplatser. Här ska den som vill kunna fika och arbeta en stund. Konceptet är under utveckling men tanken är det ska bli en levande mötesplats, berättar krögaren.
Luma Restaurang och Konferens by Eatery ny mötesplats i Hammarby Sjöstad
I slutet av augusti får den vackra funkisfastigheten Luma en ny krögare – Eatery. Den stora restauranglokalen målas just nu om, får ny inredning och layout. En nybyggd trappa leder direkt ner till strandpromenaden från restaurangens uteservering. Eatery kommer att erbjuda luncher, café, konferensmöjligheter och catering.
- Luma ligger mitt i Hammarby Sjöstad med ett av Stockholms bästa lägen, säger Peter Erlandsson, Eaterys grundare. Vi vill skapa en samlingsplats och erbjuder allt från en god cappuccino till en variationsrik lunchmeny och smoothies. Lokalerna är perfekta för företagskonferenser, fester och events. Vi kommer att ha generösa öppettider och hoppas att de som bor i området och de som jobbar här kommer att trivs hos oss!
Ett varierat restaurangutbud är målet
Fabege satsar mycket på att få in bra restauranger och mötesplatser i sina stadsdelar, som en del i servicen för dem som jobbar där. Restaurangerna ska hålla hög kvalitet, tillföra något nytt och höja upplevelsen av området.
- Vi jobbar för att våra hyresgäster ska ha ett varierat lunchutbud, säger Magnus Smedmark, affärsutvecklare på Fabege. Målet med Luma Restaurang och Konferens by Eatery är att det ska bli en destination för fastigheten och för närområdet.
Magnus Smedmark fortsätter:
- Restaurangbesökare är kräsna i dag. Förr kunde ett lunchställe komma undan med en ”dagens husman”, i dag ska du kunna erbjuda något för alla, från veganer till glutenallergiker. Dessutom vill vi ha riktigt bra service även på lunchen, och förväntar oss att få svar på frågor om var köttet kommer ifrån eller var grönsakerna är odlade. Det ställer höga krav på restaurangerna att ständigt utvecklas, något som jag vet att dessa krögare är duktiga på.