Adlibris är en del av Adlibrisgruppen vars verksamhet bedrivs via e-handel. Nu har portarna slagit upp till deras flaggskeppsbutik på Kungsgatan 15 på totalt 600 kvadratmeter. I och med en sammanslagning av flera lokaler kommer butiken att kännas ny, rymlig och inbjudande. Vi har talat med Beathe Melsnes, ansvarig för Adlibris fysiska butiker, om vad kunden kan förvänta sig.
– Vi vill bjuda på en upplevelse med en inspirerande miljö och mötesplats där man kan ta del av ett noggrant utvalt sortiment till samma pris som på nätet. Adlibris kommer att erbjuda möjligheten att på en central plats hämta ut e-handelspaket och lokalen kommer även att innefatta ett kafé. Kunderna kommer att erbjudas möjligheten att koppla av, socialisera sig eller bara titta på folkmyllret vid de stora, vackra fönstren ut mot Kungsgatan, svarar Beathe Melsnes.
Vad kommer Adlibris att tillföra nya Kungsgatan?
– Kungsgatan erbjuder en mängd butiker och restauranger för den medvetna konsumenten som har många intressen och som värderar sin tid högt. Adlibris erbjudande av böcker, pyssel, garn, leksaker med mera kommer att komplettera Kungsgatans utbud och möta dess besökares behov av mental stimulans och avkoppling, säger Beathe Melsnes.
Ni öppnar innan sommaren, en svår tid för retailbranschen. Hur ska ni lyckas?
– Adlibris butik är en del av Adlibrisgruppen vars verksamhet i övrigt bedrivs via e-handel. Butiken är en viktig del i hur Adlibris möter sina kunder och marknadsför sig, men den stora omsättningen är fortsatt på nätet, varför retailbranschens utmaningar inte är fullt lika relevanta. Sommaren är också en tid för presenter, läsning och aktivering inför semestern, svarar Beathe Melsnes.
Oskar Sköld, marknadsområdeschef på Fabege, är positiv till öppningen av Adlibris flaggskeppsbutik.
– Adlibris står för den nya typen av aktörer som levererar upplevelsebaserad shopping som är en del av framtidens handel. Genom att kombinera bokhandel med kafé, boksignering, författarträffar och möjligheten att hämta ut e-handelspaket i butik, erbjuder man kunden ett mervärde att besöka butiken, säger Oskar Sköld.