– Det beror bland annat på att bilar med höga utsläpp beskattas högre, medan bilar med låga utsläpp ger en bonus som täcker en del av inköpspriset, säger Johnny Pettersson-Springer, parkeringsansvarig på Fabege.
Inom EU finns en målsättning att utsläppen av växthusgaser ska minska med minst 40 procent till år 2030 mätt från utgångsåret 1990. Den svenska regeringen beslutade nyligen om en högre bonus för elbilar för att vi med en mer miljövänlig fordonsflotta ska ha bättre möjligheter att nå internationella klimatmål.
Från 0 till 220 på tre år
Fabege erbjöd sina första hyresgäster laddstationer för elbilar 2014. Nu finns drygt 220 laddstationer i företagets fastigheter och i slutet av året tror man att den siffran kommer att ha dubblats.
– Efterfrågan från våra hyresgäster på laddstationer i anslutning till kontoret ökar varje dag i och med att företag skriver om sin bilpolicy. Det är tydligt att många arbetar med hållbarhetsfrågan och står i begrepp att gå över till eldrivna fordon under året, fortsätter han.
Alla Fabeges nya fastigheter som har parkeringsmöjligheter får nu laddstationer kopplade till parkeringsplatserna.
– Även om hyresgästen inte har behovet just nu så vet vi att de kommer att ha det i framtiden. I äldre fastigheter tittar vi på vilken elkraftskapacitet vi har och om man kan öka den genom att dra ner på något annat. Man kan till exempel effektivisera belysningen och därmed få loss mer el till laddstationer.
Bensin och dieselfritt dominerar 2030
2030 tror man att vi i Sverige kommer att ha fler eldrivna fordon än bensin- och dieseldrivna.
– Vi ser en enorm utveckling av elbilsflottan framför oss och följer utvecklingen väldigt noggrant både vad gäller teknik och behov. Vi kartlägger också våra kunders behov genom exempelvis resvaneundersökningar för att vi ska kunna erbjuda så många som möjligt elbilsladdning.