Att erbjuda ett upplevelsebaserat centrum med hög nivå på såväl butiksutbud som mat, dryck och service verkar vara ett framgångsrecept. En del av motiveringen till vinsten i Nordic Council of Shoppingcenters i Oslo lyder enligt nedan.
“This year’s winner of best Nordic shopping center has a quality concept that is in well balanced with its market. It is innovative, without sacrificing the basic characteristics that a well-functioning shopping center must have”.
Grattis till vinsten, vad har gjort Mall of Scandinavia till en vinnare tror du?
– Vi har ett butiksutbud i toppklass med många internationella koncept som etablerat sig här för första gången på den svenska marknaden. Det i kombination med flera mer bekanta varumärken skapar ett komplett utbud. Dessutom har vi en hög ambitionsnivå på våra restauranger och kaféer. Vi ser dem inte bara som ett komplement, utan restaurangerna ska vara ett skäl i sig att besöka oss. Dessutom har vi satsat mycket på nöjesdelen med O'Learys eventcentrum och SF bio som erbjuder Sveriges enda kommersiella IMAX-biograf och även möjligheten att boka deras lyxigare VIP-salonger, svarar centrumchefen Sophie Karls.
Vilken betydelse har MoS för Arenastaden?
– Läget i Arenastaden är en framgångsfaktor. Vi ligger nära kontorsverksamhet vilket bygger en bra bas. De kontorsanställda får tillgång till ett bra butiksutbud och bra service, samtidigt som vi får ett bra besöksunderlag på daglig basis. Vi som samverkar i Arenastaden träffas regelbundet och har ett forum där vi till exempel planerar för hur folk lättare kan ta sig hit och utvecklar trafiklösningar. Allt för att bidra till en bättre upplevelse för besökaren, svarar Sophie Karls.
Hur ser du på utvecklingen av ert utbud?
– För oss är det viktigt att hela tiden presentera nyheter. Det finns ett uttalat mål att ha ungefär 10 procent rotation på butiker varje år, vilket är en hög siffra i branschen. Ett av de mest omtalade e-handelsbutikerna Chiquell öppnade nyligen hos oss. Det blev en succé, från klockan två natten innan var det en lång rad som köade här utanför, svarar Sophie Karls.
Finns det områden MoS kan bli ännu bättre inom?
– Det finns mycket vi kan utveckla! Vi har många långväga besökare, bland annat från Kina och än så länge finns vi inte i deras sociala kanaler. Vi ser därför över hur vi kan förbättra vår kommunikation gentemot dem och vad det kommer att betyda för oss, avslutar Sophie Karls.