– Många olika fastighetsägare har samarbetat tätt i projektet vilket är unikt. Alla har vi haft samma ambitioner, vilket kan vara ovanligt med en sammansättning av olika typer av fastighetsägare, säger Fabeges marknadsområdeschef Oskar Sköld.
Resultatet kommer att bli en gata med en väl vald blandning av svenska och internationella varumärken. Tillsammans med flera spännande caféer och restauranger ska Kungsgatan bli en mötesplats för både besökare, turister och de som arbetar i city. Omvandlingen gäller sträckan från Stureplan och hela vägen upp till korsningen Kungsgatan/Sveavägen.
– Viktigt för en destination är att det finns ett utbud av både butiker, restauranger och kaféer. Starbucks var en av de första kaféerna som öppnade. Sedan har vi adderat koncept som K25 med flera restauranger samlade på ett ställe. Vi har även nya restaurangen Mama, Gnarly Burger och en uppdaterad version av Panini som heter Play.
Vad saknade ”gamla” Kungsgatan?
– Tidigare fanns där en väldig blandning av butiker och varumärken; elektronik, mobiloperatörer, bank och apotek. I dag är flera av dessa lokaler uthyrda till bland andra The North Face, Haglöfs, Iittala/Rörstrand, herrmodebutiken A Day 's March, skönhetsbutiken L`occitane och nyöppnade flaggskeppsbutiken Adlibris. Och det är inte klart ännu, tanken är att gatan ska utvecklas hela tiden, säger Oskar Sköld.
Har ni någon särskild målgrupp i åtanke?
– De som rör sig och jobbar i stan, samt besökare och turister. Målet är att behålla och utveckla Kungsgatan som ett handelsstråk. Vi vill fylla gatan med den typ av verksamhet och koncept som är attraktiva. Det finns en hel del varumärken inom sport och fritid längs gatan och följden är att folk som är intresserade av sport kan gå från Adidas Original Store hela vägen ner via Norröna och The North Face. Allt finns samlat här, svarar Oskar Sköld.
Beskriv nya Kungsgatan för en turist som aldrig varit i Stockholm?
– Gatan har en speciell karaktär. Det är en paradgata med pampiga fasader, torn och broar. Kungsgatan bjuder på en vacker miljö med flera lockande butiker. Flera svenska och internationella varumärken och flaggskeppsbutiker har etablerat sig här, avslutar Oskar Sköld.