– När vi bestämde oss för Arenastaden inledde vi ett förändringsarbete för att öppna upp lokalerna för att enklare kunna mötas och därmed förändra vårt arbetssätt, säger Viveka Hirdman Ryrberg, kommunikationsdirektör på SEB.
Att kontorslokalerna byggdes åt SEB gav unika möjligheter att påverka utformningen. Man har valt att ge de tre byggnaderna olika identiteter: Hemma hos, Urbant och Parken. I den del som kallas Hemma hos ligger fokus på att skapa en ombonad miljö med soffor, fåtöljer och golvlampor. I den urbana delen erbjuds de informella mötesplatserna istället genom höga bord och stolar och i Parken ligger fokus på grönska.
– Lokalerna är byggda för att passa oss och dagens arbetsliv. Vi har fått möjlighet att utforma lokalerna utifrån de behov vi har med stora gemensamhetsytor, naturliga mötesplatser, träningsmöjligheter, kafé och matsal. Allt detta är väldigt viktigt för oss och vi tror att det attraherar dem som vi vill anställa.
På Fabege är man väl medveten om vikten av informella mötesplatser i dagens arbetsliv.
– Det kan skapa irritation och vara produktivitetshämmande om kontorslokalerna inte möjliggör spontana och flexibla möten. Både slutna rum och öppna mötesplatser efterfrågas i allt högre grad när samarbete och crossfunktionella team blir vanligare, säger Gunilla Cornell, HR-chef på Fabege.