Mätningar av evenemangseffekterna har genomförts på initiativ av Stockholm Business Region/Stockholms stad i samarbete med Stockholm Live, Solna stad och Fabege, av Upplevelseinstitutet. Hela rapporten släpps i slutet av augusti men redan nu släpptes några av höjdpunkterna utifrån två perspektiv, turismekonomiska effekter och påverkan på uppfattningar och välbefinnande i staden.
Turismekonomiska effekter:
- 848 miljoner kronor i turismekonomisk effekt, baserat på konsumtion och boende (exklusive biljettförsäljning).
- 431 miljoner kronor i skatteeffekt, baserat på besökarnas omsättning.
- 131.100 besökare från hela världen, varav 67 000 var utländska besökare. Den officiella besökssiffran är satt till drygt 178 000 besökare, vilket tyder på att besökare gick på fler än en konsert.
- 59 procent av besökarna kan klassas som ambassadörer efter besöket, de utländska besökarna ger Stockholm som stad mycket höga betyg över lag och 59 procent av besökarna kan klassas som ambassadörer efter besöket (NPS +50).
- 85 procent av invånarna i Stockholm tycker att det är viktigt att stora publika evenemang likt Taylor Swifts konserter arrangeras i Stockholm.