Populära sökningar

Taylor Swifts konserter gjorde Stockholm lyckligare och genererade 848 miljoner i turismekonomisk effekt

Om hela Sverige hade fått en nivåhöjning av den här storleken skulle vi under perioden toppa ansedda World Happiness Report som världens lyckligaste land enligt Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare.

Den 17-19 maj 2024 välkomnade Stockholm The Eras Tour och över 150 000 Swifties till Friends Arena* i Arenastaden.

Mätningar av evenemangseffekterna har genomförts på initiativ av Stockholm Business Region/Stockholms stad i samarbete med Stockholm Live, Solna stad och Fabege, av Upplevelseinstitutet. Hela rapporten släpps i slutet av augusti men redan nu släpptes några av höjdpunkterna utifrån två perspektiv, turismekonomiska effekter och påverkan på uppfattningar och välbefinnande i staden.

Turismekonomiska effekter:
  • 848 miljoner kronor i turismekonomisk effekt, baserat på konsumtion och boende (exklusive biljettförsäljning).
  • 431 miljoner kronor i skatteeffekt, baserat på besökarnas omsättning.
  • 131.100 besökare från hela världen, varav 67 000 var utländska besökare. Den officiella besökssiffran är satt till drygt 178 000 besökare, vilket tyder på att besökare gick på fler än en konsert.
  • 59 procent av besökarna kan klassas som ambassadörer efter besöket, de utländska besökarna ger Stockholm som stad mycket höga betyg över lag och 59 procent av besökarna kan klassas som ambassadörer efter besöket (NPS +50).
  • 85 procent av invånarna i Stockholm tycker att det är viktigt att stora publika evenemang likt Taylor Swifts konserter arrangeras i Stockholm.
Påverkan på uppfattningar och välbefinnande i staden:

Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare och Happiness har i ett samarbete med Stockholm Business Region använt Taylor Swifts tre konserter i Stockholm som ett naturligt experiment för att titta närmare på hur stora evenemang kan ha betydande positiva effekter på en hel stads välbefinnande, mående och upplevda gemenskap.

  • Ökad lycka och gemenskap: Stockholmarnas lycka ökade både före och efter konserterna och stärkte känslan av gemenskap i staden.
  • Efterdyningar av glädje: Skillnaden var också större veckan efter evenemanget, vilket visar på en stark eventeffekt enligt Micael Dahlen.
  • Stärkta stadsupplevelser: En månad efter konserterna var invånarnas känslolägen fortfarande förhöjda jämfört med en månad innan konserterna.

*Arenan byter namn till Strawberry Arena den 12 juli 2024.

Skapad: 26 juni 2024

Läs även

Rovio flyttar till Fabege i Stockholm city

Fabege har tecknat ett hyresavtal med Rovio om cirka 1 200 kvm i fastigheten Islandet 3 i Stockholm city. Tillträde plan...
Läs mer

Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad

Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation.
Läs mer