Textiltorget preliminärt certifierat enligt BREEAM-SE nivå Excellent

Den 17 juni 2024 fick vår fina fastighet Textiltorget, Påsen 1, sin preliminära certifiering enligt BREEAM SE på nivån Excellent.

Certifieringsmetoden BREEAM-SE används främst för nyproducerade byggnader. I processen bedöms och poängsätts fastighetens energianvändning, inomhusmiljö, vattenhushållning och avfallshantering. Även fastighetens placering i förhållande till allmänna kommunikationsmedel, val av byggnadsmaterial och de föroreningar som fastigheten kan ge upphov till ingår i bedömningen. Extrapoäng kan också erhållas för hur innovativ fastigheten är i sina tekniska lösningar. Textiltorget har erhållit betyget 78,4 %, där gränsen för nivån Excellent är 70 %, vilket ger oss goda marginaler inför den slutgiltiga certifieringen.

Visionsbild

I fastigheten anordnas cykelparkeringar för hyresgäster och besökare, och det är förberett för elladdning för samtliga bilparkeringsplatser. Det finns även omklädningsrum och duschar för dem som väljer att cykla till och från kontoret. Det anordnas utrymmen för källsortering inom kontorsplanen så att hyresgästerna kan sortera sitt avfall i åtta fraktioner, utöver brännbart verksamhetsavfall. Grönt tak och solceller planeras på delar av taket, tillsammans med en utomhusyta för social samvaro.

Den beräknade energianvändningen ligger 36,5 % under BBR-kraven för nyproduktion, vilket är mycket lågt med tanke på att det till stor del handlar om en ombyggnation av en befintlig byggnad. För att uppnå låg energianvändning har fönster bytts ut och solavskärmning planerats för de mest solutsatta fasaderna. Tillbyggnadens klimatskal har låga energiförluster och de nya tekniska systemen i byggnaden är energieffektiva med smart styrning.

Om- och tillbyggnadens CO2-avtryck beräknades tidigt i projektet. Utifrån den beräkningen har projektet försökt optimera materialanvändningen och göra bra materialval. Vi har utvärderat flera leverantörer av byggmaterial inför inköp, och projektet har vägt in CO2-avtrycket som en del av utvärderingen. Projektet har bland annat valt en hybridglasfasad med stor andel trä och hög andel återvunnen metall, vilket har bidragit till minskat CO2-avtryck. Projektet har även testat den nya byggskivan Recoma i cykelrummet. Recoma är en byggskiva som tillverkas av återvunna förpackningar.

Projektet har också arbetat aktivt för att öka andelen materialåtervinning av det avfall som genererats på byggarbetsplatsen. Inför rivning genomförde projektet en återbruksinventering, och en del av de inventerade materialen återbrukades både internt och externt.

Att kunna certifieras enligt BREEAM SE på nivån Excellent för en befintlig byggnad som byggs om, bevisar än en gång våra höga ambitioner kring vårt hållbarhetsarbete.

Läs mer om Textiltorget

Textiltorget

Vår nästa stora satsning i Hammarby Sjöstad!

Vid entrén in till Västra Sjöstaden med närhet till det mesta ligger Textiltorget – en uppgraderad industribyggnad med tillägg i trä. Byggnaden uppfördes ursprungligen 1955 och får nu en ny kostym med bevarad originalkaraktär, likt ett exklusivt vintage-plagg som skräddas om för att passa alla samtidens behov.

Visionsbild

Hammarby Sjöstad

Fler och fler spännande företag flyttar till Hammarby Sjöstad. Här finns utmärkta kommunikationer och ett stort serviceutbud i kombination med kontor och bostäder vilket skapar en levande, trygg och inspirerande stadsdel vackert beläget vid vattnet. Det är dessutom en plats som växer och utvecklas.

Läs mer om Hammarby Sjöstad
Skapad: 14 augusti 2024

Läs även

Pressinbjudan: Kulturministern inviger Dramaten och Kungliga Operans dekorateljéer